Au parte elevii de o evaluare obiectivă și corectă?

Evaluarea este menită să-i ofere elevului o imagine clară cu privire la competențele sale la momentul respectiv.

Conform Articolului 7, Litera k) din Statutul Elevului, profesorii au obligația de a ne evalua într-un mod corect și obiectiv. Din păcate însă, acest drept nu este întotdeauna luat în considerare, iar mulți dintre elevi ajung să fie nedreptățiți de către cei care ar trebui să le măsoare competențele și nivelul de cunoștințe.

De câte ori ați fost puși în această situație? O dată? De două ori? Iată ce ni s-a răspuns la întrebarea „S-a întâmplat să primești o notă mai mică decât meritai?”

Da, scuza e  că așa trebuie încurajați elevii inteligenți pentru a învăța mai mult.”

Am luat nota 1. Acuzată de copiat. Am cerut derularea camerelor. Refuzată. 1 degeaba.”

De fiecare dată la mate.”

Da. Apoi am încercat să explic tot ce a fost greșit, nu am fost ascultată, urmând atac de panică.”

Nu doar că aveam nota mai mică decât meritam, dar punctajul era calculat greșit.”

Anul trecut am primit nota 2 la istorie pentru că aveam proiectul scris la imprimantă (respecta toate cerințele și nu era copy-paste de pe Wikipedia), iar cei care nu au făcut proiectul respectiv au luat nota 4.”

Acestea sunt doar câteva exemple de „evaluări” nejustificate, care nu contribuie cu nimic la evoluția elevilor, ba chiar din contră. Iar faptul că, de cele mai multe ori, părerea noastră nu este luată în considerare este cu atât mai grav. Fiecare ar trebui să aibă un cuvânt de spus cu privire la modul în care este evaluat, astfel putând să se ajungă la o concluzie care să demonstreze cine are dreptate.

Ce este de făcut în astfel de cazuri? Ei bine, important este să nu rămânem nepăsători, să nu ne dăm bătuți și să ne cerem drepturile. Conform Articolului 7, Litera L), avem dreptul de a contesta rezultatele evaluării lucrărilor scrise. În cazul în care considerăm că am fost nedreptățiți, profesorul are obligația de a justifica nota acordată, iar dacă se ajunge la concluzia că a fost comisă o greșeală, lucrarea ar trebui recorectată, elevul primind nota pe care o merită.

Dar în ce constă, până la urmă, o evaluare corectă? Ei bine, notele pe care le primim ar trebui să se bazeze strict pe cunoștințele și aptitudinile noastre la momentul evaluării. Profesorii ar trebui să aibă o atitudine obiectivă și să nu favorizeze sau să defavorizeze anumiți elevi din motive personale. De asemenea, nu au niciun drept să se folosească de notele mici pentru „a impune respect” sau pentru a demonstra ceva.

Prin cele spuse în acest articol, vrem să tragem un semnal de alarmă cu privire la modul în care suntem evaluați și să accentuăm faptul că părerea elevilor ar trebui să conteze mai mult.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like