Ce este CES?
Poate ești familiarizat cu „CES”, sau poate ești surprins să auzi că milioane de oameni din România sunt dezinformați cu privire la acest subiect.
Pentru a ne asigura că este un concept bine definit, acronimul CES reprezintă Cerințele Educaționale Speciale și ocupă un loc important în amendamentele cotidiene. Copiii cu astfel de condiții au fost ajutați de către Ministerul Educației să beneficieze de un trai cât mai normal și favorabil lor. Astfel, zeci de hotărâri, precum Legea nr. 143 din 20 Mai 2022 sau Hotărârea Guvernului nr. 838 din 29 Iunie 2022 sunt dedicate înțelegerii copiilor cu cerințe educaționale speciale și ajutării dezvoltării lor. Se încadrează în această categorie cei care au nevoie de educație suplimentară, de adaptare la activități individuale și prezintă tulburări/ dificultăți de învățare sau de altă natură, ori nevoia de asistență complexă.
Pentru a pătrunde mai profund în subiect, este necesar să empatizăm și să fim alături de cei care au nevoie de integrare socială sau educațională. Nu doar faptul că este demonstrată influența pozitivă a interacțiunilor calitative asupra condiției ajută în dezvoltarea armonioasă a celui ,,atipic”, dar ajută și individul ,,tipic” să relaționeze mai bine și să dezvolte calități caracteriale apreciate.
Instituțiile de învățământ (nu) integrează copiii cu CES
Așa cum am spus, sunt multe ajustări puse în aplicare de-a lungul timpului, cu scopul integrării copiilor cu Cerințe Educaționale Speciale. Totuși, nu este un secret faptul că ce ține de instituțiile de învățământ poate neglija câteva dintre aceste drepturi. Pe lângă alocația zilnică pentru hrană, rechizite, haine sau încălțăminte acordată de către Minister, fiecare instituție de învățământ este responsabilă pentru păstrarea elevilor cu CES aproape de restul colegilor și pentru a le acorda ajutor din partea fiecărui profesor. În plus, toate cadrele didactice au obligația, conform circularei 10.108 din 15 Ianuarie 2020, să facă individual cursuri suplimentare cu elevii în cauză dacă aceștia nu pot participa la cursurile zilnice. De asemenea, elevul poate fi însoțit de ,,shadow”, persoana de încredere și îndreptățită să fie alături de el.
Cu toate acestea însă, este regretabil să observăm că în multe cazuri instituțiile de învățământ nu acordă importanța cuvenită integrării și sprijinirii copiilor cu CES. Se poate observa o tendință generală de evitare a problemelor, în care un număr semnificativ de profesori aleg să ignore sau să continue să marginalizeze acești elevi vulnerabili. Din păcate, foarte mulți profesori refuză să ofere cursuri suplimentare în particular și, uneori, chiar diferențiază și izolează elevii care ar avea cea mai mare nevoie de încurajare și sprijin. Această atitudine nu numai că adâncește disproporțiile și segregarea, ci și contribuie la crearea unui mediu neprielnic dezvoltării armonioase în rândul elevilor.
Elevii cu CES ajung să fie tratați cu neîncredere și discriminați în acest fel, iar acest lucru face dificilă implementarea măsurilor necesare în cadrul unei instituții care nu promovează activ integrarea, aprecierea și implicarea acestor elevi. Astfel, în loc să se creeze un mediu în care fiecare elev să aibă oportunitatea de a-și dezvolta abilitățile și potențialul, se perpetuează o cultură malițioasă în care unii elevi sunt priviți cu anumite rezerve și neglijați, împiedicându-se astfel progresul colectiv al societății spre o educație incluzivă și echitabilă.
SucCES în Educație
Pentru că ne dorim ca activitățile extrașcolare și proiectele desfășurate în unitățile de învățământ să fie accesibile și pentru colegii noștri cu CES, Consiliul Municipal al Elevilor București a organizat, în data de 27 aprilie 2023, evenimentul ,,SucCES în Educație”.
Scopul principal al acestuia a fost să reunească elevii pentru un schimb de bune practici cu privire la incluziunea socială a persoanelor cu cerințe educaționale speciale. Am discutat liber despre asigurarea echilibrului emoțional al copiilor cu CES, ce intervenții are legea, cum îi poate proteja și, nu în ultimul rând, proiectele cu și despre aceștia, care pot fi implementate în școli. Alături de noi au fost Iuliana Constantinescu, de la FNAP-Edu Part, Ioana Tatavura, reprezentant al Asociației Coordonate Umane și Daniela Năstase, o membră a Asociației Taxiul cu Bomboane, asociație preocupată de nevoile copiilor cu CES.
Și tu crezi că este o nedreptate ca elevii cu CES să nu beneficieze de propriile drepturi, așa că te invităm să ne povestești:
Tu cunoști elevi cu Cerințe Educaționale Speciale cărora nu li se respectă drepturile?
Dacă da, ce crezi că se poate face în privința asta?
©Ștefan Isabelle, grafician în cadrul Biroului de Presă al CMEB (copertă articol)