Procesul de învățare este mai mult ca sigur unul dintre cele mai dificile părți ale vieții, în ciuda faptului că este o constantă inevitabilă. Tocmai de aceea, progresul rapid al tehnologiei s-a dovedit a fi metoda perfectă de a îmbina dorința de studiu cu distracția pe care o poate oferi. Spre exemplu, numărul elevilor care nu știu ce este ChatGPT este aproape nul, iar în curând mult mai mulți vor face cunoștință cu un nou instrument venit în ajutorul lor: realitatea virtuală (VR). Captând atenția nu numai a specialiștilor, ci și a profesorilor, se dovedește a oferi o abordare unică a conceptelor tradiționale și greu de înțeles din manualele folosite în școli. Totuși, cum ar putea VR să revoluționeze domeniul educațional?!
Cu toții știm cât de dificil este să te concentrezi după o zi lungă și obositoare de școală, mai ales când se aude mai mult vocea colegilor decât a profesorului și textul din manual nu se mai termină. Sălile de clasă și condițiile obișnuite din școli nu pot capta atenția și nu se pot adapta la stilul de învățare al fiecărui elev cu aceeași eficiență a tehnologiei VR. Introducând magia imersiunii, creează simulări realiste și medii interactive, concepute special pentru a-i adânci în universul lecției respective. Fie că explorează civilizații antice, sunt în mijlocul unui război sau se îmbarcă într-o călătorie cosmică, VR deschide o lume a învățării prin experiență, făcând educația mai captivantă și materia mai ușor de reținut.
Un alt aspect care ne apare în minte atunci când ne gândim la VR este abilitatea de a experimenta orice, oricând, oriunde. Simplu spus, oferă șansa de a face greșeli și a învăța din ele, la fel ca în lumea reală. De exemplu, în cadrul orelor de chimie, ar putea fi amestecate substanțe chimice, observate reacțiile și văzute rezultatele îndeaproape, fără grija unei potențiale calamități în laboratorul școlii, iar experimentele la biologie ar putea ajunge la un nou nivel, mult mai practic și complex. Chiar dacă VR este o alternativă mult mai costisitoare în comparație cu metoda tradițională, reprezintă o alternativă modernă care le oferă tinerilor șansa de a învăța fără a le fi frică că strică sau alterează materialele oferite de școală.
Pe deasupra, fiecare experiență trăită prin intermediul căștilor VR este complet personalizată. Fiecare elev poate porni într-o călătorie educațională unică, stabilindu-și propriul ritm și ajustând nivelul de dificultate în funcție de nevoile sale. Cercetările recente au dovedit că 65% dintre oameni rețin mai ușor vizual, așa că experiențele trăite prin a vedea au șanse mult mai mari să atragă și să ajute adolescenții din școli. Cu ajutorul algoritmilor de învățare adaptivă și al feedback-ului în timp real, VR poate identifica punctele forte și punctele slabe individuale, dând posibilitatea profesorilor să adapteze și să îmbunătățească procesul de învățare. Această personalizare stimulează un sentiment de proprietate asupra educației lor, ceea ce duce la o motivație sporită și la îmbunătățirea rezultatelor învățării.
Acestea fiind spuse, VR chiar pare la prima vedere instrumentul necesar pentru a scăpa de orele plictisitoare și manualele care au cel puțin aceeași vârstă cu noi. Totuși, lucrurile nu sunt atât de roz pe cât par. Senzațiile vizuale din mediul virtual nu corespund întotdeauna cu cele ale corpului, ceea ce duce la senzații de greață, amețeli și dureri de cap. Discrepanța dintre ceea ce văd ochii și ceea ce simte corpul poate fi dezorientantă și neplăcută pentru unii utilizatori, mai ales dacă sunt de o vârstă fragedă. În același timp, VR nu ar trebui văzut ca fiind un refugiu pentru adolescenții care încă se dezvoltă și care trec prin anumite schimbări emoționale sau prin momente dificile, tocmai deoarece nu poate replica exact experiența de a comunica alături de ceilalți într-un mod autentic și îi poate face să creadă că izolarea față de ceilalți este benefică, evitând lumea reală prin utilizarea căștilor. Rolul său este de a veni în ajutor drept instrument de scurtă durată, nu pentru a ignora realitatea în care trăim. Cu toate acestea, nu prezintă o problemă în cazul școlilor românești – totul este în limita bugetului. Buget care este limitat și care nu este acordat educației, ca de obicei.
Așa cum a fost accentuat și în alte articole marca CMEB, moderația este cheia succesului, fapt care se aplică și în cazul noilor descoperiri din domeniul IT. Cât timp așteptăm apariția tehnologiei VR și în România, ne putem bucura de faptul că în curând — poate chiar mai curând decât credem noi — vom putea vedea lumea prin alți ,,ochi”, educația nefiind o excepție.
©Ioana Moga, grafician în Biroul de Presă al CMEB (copertă articol)