În ultimul an, subiectul burselor școlare a fost unul foarte mediatizat. După multe întâlniri cu primarii și autoritățile locale, în urma propunerilor și a dezbaterilor, am ajuns la concluzia că bursele reprezintă un factor de importanță majoră în parcursul educațional al elevilor, iar diferențele între sectoare afectează calitatea sistemului educațional din Capitală. Din această cauză, Consiliul Municipal al Elevilor București a format un grup de lucru care să facă o analiză amănunțită și să întocmească o propunere de uniformizare a burselor la nivelul municipiului..
Conform studiilor internaționale și experților în educație, polarizarea între grupele cu statut social diferit crește de la an la an. Acest lucru se reflectă și în domeniul educațional. Elevii născuți în familii sărace, de regulă, vor rămâne săraci, în timp ce ceilalți nu vor întâmpina mari probleme. Fenomenul se traduce prin o viitoare creștere a numărului de persoane care vor necesita asistență socială. Bursele, în adevărata lor funcționare, după cum arată și statisticile, asigură șansele egale la educație.
Uniformizarea este cerută de către peste 75% din elevii bucureșteni. Considerăm că este nedrept ca doi elevi din Capitală cu aceleași nevoi să fie ajutați diferit, iar ajutorul să fie în baza unor calcule făcute, de multe ori, doar în comisiile de buget, neținându-se cont de ce nevoi au aceștia. Uniformizarea înseamnă că elevii vor urma să primească aceleași cuantumuri pentru aceleași criterii indiferent de sector, fără acele diferențele foarte mari în funcție de alocarea bugetară a sectorului.
În urma întâlnirilor cu doamna Liliana Toderiuc Fedorca, director executiv al Direcției de Cultură, Învățământ și Turism din cadrul PMB, am efectuat o consultare cu elevii din Capitală pentru a înțelege nevoile pe care aceștia le au cu privire la toate tipurile de bursă.
Statisticile care ne bucură: din elevii bucureșteni 48.5% (½) folosesc banii din burse ca bani de buzunar (nevoi non-educaționale), lucru ușor previzibil și de înțeles într-o metropolă. Dintre aceștia, 56% economisesc banii din bursă, dovedind încă odată că educația financiară se poate face și practic, responsabilizând elevii. Nu în ultimul rând, 51% (½) dintre elevi folosesc banii pentru dezvoltare personală (cărți, artă, cursuri etc.), dovedind faptul că bursele sprijină dezvoltarea armonioasă a acestora.
Statisticile care ne întristează: dintre elevii bucureșteni, 30% (⅓) folosesc banii pentru nevoi educaționale (manuale, rechizite, meditații etc.) care ar trebui să fie gratuite, asigurate de către sistemul educațional, după cum prevede articolul 32, alineatul 4 din Constituția României. Dintre aceștia, 19% (⅕) folosesc banii pentru a plăti nevoi familiale (întreținere, mâncare, datorii), iar, în final, aproximativ 6% folosesc banii pentru nevoi medicale.
Propunerile au fost realizate în baza studiului Consiliului Municipal al Elevilor București, conceput să arate nevoile reale ale elevilor. Acestea au fost consolidate cu ajutorul studiului despre coșul alimentar lunar de la Institutul de Cercetare a Calității Vieții (pag. 38 – 42) și studiul „Echitatea și Calitatea Educației ” realizat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (pag. 72 – 80). Pentru interpretarea datelor culese din teritoriu am fost ajutați de către domnul Prof. Dr. Dragoș Iliescu, președinte al Școlii Doctorale de Psihologie și Științe ale Educației de la Universitatea din București și colaborator OCDE, căruia îi mulțumim pe această cale.
Anex cuantumurilor propuse, solicităm autorităților crearea unei platforme digitale, în colaborare cu ANAF, care să faciliteze depunerea dosarelor pentru bursele sociale și continuarea proiectelor de finanțare a nevoilor medicale ale elevilor care nu sunt decontate, în prezent, de către CNAS.
Găsiți propunerile integrale aici.
Declarația Biroului executiv al Consiliului Municipal al Elevilor București:
„Până acum, primarii au spus că sunt de acord cu uniformizarea și au susținut demersul. Vor face asta și la întâlnire din data de 1 septembrie? Vor refuza decidenții să ofere șanse echitabile și egale elevilor sau vom fi în aceeași echipă? Educația e cea mai bună investiție pe care ți-ar recomanda-o orice economist bun, nicidecum o cheltuială. Investim în viitor?”
Comunicatul de presă redactat de Rareș N. Antal